Käyttäjätunnus
Salasana

Lyngen 2008

Etusivu | Perjantai | Lauantai | Sunnuntai | Maanantai | Tiistai | Keskiviikko | Torstai | Perjantai | Lauantai

Lauantai - Perillä

Aamulla jatkoimme ajamista kohti pohjoista. Tie oli yllättävän kehnoa käsivarressa, paikoin jopa hiekkatietä. Kilpisjärvellä pysähdyimme nauttimaan pyttipannua lounaaksi Saanatunturin kupeessa. Sieltä näkyivät ensimmäiset lumihuippuiset vuoret Norjan puolella mikä nostatti tunnelmaa mukavasti. Kilpisjärveltä matkaa rajalle oli enää korkeintaan porokusema. Rajalla otimme perinteisen ”bändikuvan”. Vasemmalta lukien Jussi, Johan, Kim, Christian, Joonas ja David.

Perille saavuimme n. klo 13 (440 km, 5.5 tuntia). Isännät ottivat meidän reippaasti vastaan ja saimme heti alkuun opastukseen miten käytännön asiat kuten veneet, kalojen perkuu ja bensan ostaminen paikalla tapahtuu. Mökki ja veneet olivat asialliset kuten olimme odottaneetkin. Saimme myös kuulla viimeiset tiedot kalantulosta ja parhaista kalapaikoista, eli homma vaikutti erinomaiselta.

Kun tavarat olivat jotenkin löytäneet paikkansa mökissä oli meillä tietysti jo mahdoton kiire päästä kalaan. Sitä ennen piti vielä ladata uutta siimaa keloihin ja tasata porukan kesken yhteisesti hankitut jigit ja muut härpäkkeet. Norjassa merikalastuksessa ei kannata käyttää liian paksua siimaa, koska muuten voimakas merivirta vie viehettä liiaksi sivulle - sopiva siiman paksuus on n. 0.30mm (kuitusiima) ja pituutta vähintään 400m.

Parhaille kalapaikoille meno vaati vartista reiluun puoleen tuntiin ajoa. Matka sujui kuitenkin mukavasti upeita maisemia ihaillen. Tämän seudun korkeimpia jäätiköiden peittämiä huippuja kutsutaan Lyngen alpeiksi.

Christianin ensimmäinen turska nappasi perinteiseen norjan silakkaan. Aikaisemmilla reissuilla kalastimme pääasiassa näillä, mutta tällä kertaa ne saivat väistyä jigien, häcklojen ja kumimatojen tieltä.

Myös Gilun punainen silakka kelpasi :)

David nappasi mukavan kokoisen koljan, jonka tunnistaa helposti selässä olevasta täplästä. Norjassa kolja on erityisen arvostettu ruokakala.

Norjan puolella tie kulki Skibotnin kylä kautta Lyngen vuonon rantoja mukailleen kohti päämääräämme Nord-Lenangenin kylää. Alla oleva karttaa kuvaa toisen ajopäivän reitin.

Mökit olivat rakennettu veden päälle. Meidän mökki kuvassa keskimmäisenä. Hauska juttu oli että periaatteessa omasta olohuoneesta pystyi kalastamaan.

Meillä oli siis käytössä 2 Kvaernö mallista alumiinivenettä, 50hp moottoreilla. Veneissä oli keskipulpetti ja tilaa hyvin 3 kalastajalle. Jakauduimme siten että Christian (kippari), Jussi ja Gilu muodostivat yhden venekunnan ja Joonas (kippari), David ja Johan toisen. Alla olevassa kuvassa Joonaksen vene juuri lähdössä ensimmäistä kertaa merelle.

Lähtiessämme merelle kohtalainen luoteistuuli puhalsi mutta tyyntyi illan mittaan täysin tyveneksi. Kovasta yrityksestä huolimatta ensimmäinen illan kalastus oli saaliin puolesta pettymys. Muutamia pieniä turskia ja seitä nousi sieltä täältä. Joonaksen venekunta onnistui paremmin, kun käyttivät aktiviisesti kaikuluotainta kalojen etsimiseen. Illan suurin kala oli Davidin reilun 3kg turska.

Jussin jigiturska jäi pyrstöstä kiinni. Erikoista oli että Stormin jigit eivät reissun alussa toimineet juuri lainkaan mutta olivat todella hyviä reissun loppupuolella. Kelien vaihtelulla lienee ollut vaikutusta kalojen mieltymyksiin.

Keli muuttui iltaa kohden upeaksi mikä paikkasi vaisua kalantuloa. Valoa riitti myöhään, oikeastaan aurinko ei laskenut kunnolla horisontin alle koko yönä.

Muutamaan otteeseen tarttui pohjasta korallin tapaisia kivenmurikoita. Veneen heiluessa kivi vaikutti isolta kalalta ja hämäsi meidät kunnolla useaan otteeseen.

Etäisyyksiä oli välillä todella vaikeaa hahmottaa kun suoraan rannasta nousi tuhannen metriä korkea vuoren seinämä. Yllä olevassa kuvassa laiva on ainakin puolen kilometrin päässä rannasta.

Palatessamme takaisin tukikohtaan vuono näytti upealta yöauringon valaistessa vuoria. Ensimmäinen ilta oli hieno kokemus, mutta mutta oltiinhan tänne tultu kalaan isoin odotuksiin joten paljon jäi parannettavaa seuraville päiville.